省エネルギーへの取り組み ~デマンドレスポンスサービスの提供~ 省エネルギーへの取り組み ~デマンドレスポンスサービスの提供~
SDGsロゴ
SDGsロゴ

SBパワーでは、ソフトバンクでんきをご契約のお客さまに対してゲーム感覚でおトクに節電ができる『エコ電気アプリ』を無償で提供しています。

このアプリは、電気料金の確認や1ヶ月の電気代の予測に加え、アプリを通しておトクに節電が可能な「節電チャレンジ」というメニューを用意しています。
「節電チャレンジ」では、電力が多く使われる時間帯にアプリを通してお客さまへ節電のお願いをさせていただき、その達成状況に応じてSBパワーからPayPayポイントに交換できるポイントを進呈しています。

【『エコ電気アプリ』サービスイメージ】

イメージ画像 イメージ画像

この「節電チャレンジ」のサービスのように、電力が多く使われる時間帯にお客さまへ節電を依頼することで使用量を調整する仕組みを「デマンドレスポンス」と言います。
電力の供給量に合わせて消費電力をコントロールし、需要と供給のバランスを最適化をすることで、再生可能エネルギーの有効活用などにも繋がるため、その重要性がますます高まっています。

【SBパワーのデマンドレスポンスサービスの仕組み】

イメージ画像 イメージ画像

SBパワーは、ソフトバンク株式会社およびグループ企業が持つ最新のスマートフォン向けサービスやコンテンツ、AIによるビッグデータ分析技術を電力の小売事業に活用することで、最も身近でおトクなエネルギーサービスの開発を推進し、デマンドレスポンスをはじめとした省エネや環境に優しいサービスの提供に努めてまいります。

Energy Conservation Initiatives ~Provision of Demand Response Service~ Energy Conservation Initiatives ~Provision of Demand Response Service~
SDGsロゴ
SDGsロゴ

SB Power offers its “SoftBank-Denki” customers a free app, called “Eco-Denki App,” which allows them to save electricity and money in a fun way, like playing a game.

As well as functions for checking electricity bills and predicting monthly electricity charges, the app also offers an “Electricity-Saving Challenge” that allows customers to save electricity and money through the app.
In the “Electricity-Saving Challenge,” the app asks customers to save electricity during periods of peak power consumption, and depending on how well they do, SB Power will award them points that can be exchanged for PayPay bonus.

[Mechanism of SB Power's DR Service]

イメージ画像 イメージ画像

Striving to provide energy-saving and environmentally friendly services, SB Power will continue to promote the development of the most familiar and affordable energy services. It will do this by utilizing the latest smartphone services and content and AI-based big data analysis technology of SoftBank Corp. and its group companies in the electric power retail business.